Rynek Infrastruktury
S3 coraz dłuższa
Rząd umieścił już wcześniej w załączniku nr 5 do programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 drugą nitkę obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego i Międzyrzecza oraz drugą jezdnię odcinka trasy S3 z Sulechowa do Nowej Soli. Realizacja tych tras rozpocznie się w II kwartale tego roku.
W połowie 2014 roku po raz pierwszy rada ministrów zatwierdziła listę priorytetów drogowych i zezwoliła na ogłoszenie przetargów drogowych obejmujących budowę 717 km dróg ekspresowych. Na liście znalazło się kilka odcinków drogi ekspresowej S3 w województwie lubuskim.
Zgodnie z pierwotnym planem, do 2018 roku miała zostać oddana cała trasa ekspresowa S3 ze Szczecina do granicy z Czechami. Jednak w październiku okazało się, że odcinek z Legnicy do Lubawki został wykreślony. Na szczęście, w najnowszym projekcie załącznika ujęto fragment S3 z Legnicy do Bolkowa.
43 km gotowe
Dla województwa lubuskiego najważniejsze jest dokończenie budowy odcinków drogi ekspresowej S3, które połączą obie stolice województwa. Lubuska S3 jest w trakcie realizacji, a od 2013 roku kierowcy mogą korzystać z 43-kilometrowego odcinka tej trasy. Budowa czterech istniejących odcinków pochłonęła 1,05 mld zł.
Budowę podzielono na kilka etapów. Pierwszy 5-kilometrowy fragment od węzła Jordanowo do węzła Świebodzin Północ oddano do użytku 27 maja zeszłego roku. 18 czerwca uruchomiono 20 km trasy od węzła Świebodzin Południe do węzła Sulechów. Niecały miesiąc później otarto 5 km trasy między węzłami Świebodzin Północ i Południe, natomiast 21 sierpnia zeszłego roku oddano do użytku 13 km od węzła Międzyrzec Południe do węzła Jordanowo.
37,6 km w budowie, kolejne kilometry w przygotowaniu
Od lipca 2011 roku trwa budowa drogi ekspresowej S3 między Gorzowem Wielkopolskim i Międzyrzeczem. Odcinek o długości 37,6 km ma zostać oddany do użytkowania w maju tego roku. Koszt tej inwestycji to 761,5 mln zł.
Aktualnie przygotowywana jest budowa trzech kolejnych odcinków drogi S3. 5 czerwca 2013 roku ogłoszono przetarg na budowę 11,7-kilometrowej drugiej jezdni obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego oraz 6,4-kilometrowej drugiej nitki obwodnicy Międzyrzecza. Prace budowlane maja zakończyć się w IV kwartale 2016 roku.
Kolejna inwestycja to 43 km drugiej jezdni trasy S3 między Sulechowem a Nową Solą. Szacowany koszt tego zadania to 1,02 mld zł. Przetarg na to zadanie ogłoszono 21 czerwca zeszłego roku. W pierwszej połowie 2017 roku planowane jest zakończenie robót bez mostu na Odrze. Ten będzie gotowy w drugiej połowie roku 2018.